כמה תושבים חיים היום בכרמיאל? האם כרמיאל עיר מעורבת?

נוף כרמיאל צילום אלכס הובר

בשנת 2016 עלתה ברעש גדול הסוגיה בדבר מספרם של התושבים הערבים והדרוזים המתגוררים בכרמיאל – יצאנו לבדוק מה השתנה והאם השתנה

בימים חמים אלו של טרום בחירות מוניציפליות, מתעוררות שאלות רבות הנוגעות לחיי היום יום של כל אחד מהאזרחים המתגוררים בתחום העיר.

שאלות חדשות הנוגעות למה היה לפני הקדנציה האחרונה ומה נעשה בנדון, שינויים בתעסוקה, תרבות, בריאות ודמוגרפיה. אנחנו חוזרים לדיון אודות המצב הדמוגרפי של כרמיאל, הרכב האוכלוסייה ומספר התושבים, בהמשך הדרך נעקוב אחר נושאים נוספים.
מאחר והנושא הדמוגרפי הנוגע למספר התושבים הערביים בעיר, עולה ביתר שאת בכל מערכת בחירות בחרנו לבדוק מה היה ולהשוות למה שיש היום על פי הנתונים הרשמיים.

שנת 2016, (שנתיים טרם הבחירות האחרונות) התקיימו דיונים סוערים באשר למספר התושבים הערביים הגרים בעיר.

בין הדיונים והפולמוס שהתקיים אז, בלטה אמירתה של מי שכיהנה כמ”מ ראש העירייה רינה גרינברג, המשתייכת למפלגתו הימנית של אביגדור ליברמן שהסבירה: “חד משמעית, כרמיאל אינה עיר מעורבת. לא יקום כאן מסגד, לא יקום כאן בית ספר ערבי, לא יקום כאן מתנ”ס ערבי. האוכלוסייה הערבית בכרמיאל כמוה ככל התושבים המרכיבים את הפסיפס האנושי בכרמיאל”.

עוד הוסיפה באותו ראיון לצפון1 ופורטל בלינקר (10/11/2016): “כרמיאל הוקמה לפני 52 שנים כדי לעבות את הנוכחות הישראלית יהודית בגליל, מהותה עיר קולטת עלייה ומרכז תעשייתי, מסחרי, אקדמאי ומעניק שירותים לכלל האוכלוסייה בגליל אשר חי בכפרים ובישובים ועד לימים אלו, הרוב בגליל הינו לא יהודי והתכלית של כרמיאל לשנות נתון זה כעיר מרכזית בגליל.

מן הצד (הפוליטי) השני, מרים צבעוני פעילת שמאל חברתית מוותיקי העיר, מי שהייתה פעילה במספר מסגרות משותפות לערביים ויהודים בעיר אמרה באותה כתבה: “אני מברכת שהעלית את נושא הערבים בכרמיאל. לגבי מספרם בעיר, אכן הם מיעוט קטן בעיר בניגוד לאלו שמנפחים את המספר מסיבות של שנאה ורצון למנוע או להפחית את מציאותם כאן. מדובר במיעוט תמימות דעים בנוסף לדעות נוספות שהובאו המחזקות את עמדתן של השתיים.
כעת לקראת הבחירות המוניציפליות הממשמשות, כשסוגיה זו עולה שוב, יצאנו לבדוק מה השתנה והאם השתנה.

אוכלוסיה והרכבה
על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ליום 14.8.23 אוכלוסיית כרמיאל מונה היום 46,311 תושבים. מזה: יהודים ואחרים 44,540, יהודים ובני דת אחרים, כמו נוצרים או חסרי דת שהגיעו מכוח חוק השבות. סך הכל יהודים 36,515 וערבים 1,771.

כשאנחנו מסתכלים על נתוני האוכלוסייה לשנת 2020 ניתן להבחין כי העיר לא צומחת כפי שאולי היו רוצים פרנסיה וחלק מהתושבים, אך בד בבד עם קביעה זו ניתן לראות כי אין כאן הגירה שלילית, למרות שמספר התושבים עולה באטיות, בשנת 2020 היה מספר התושבים על פי הלמ”ס 46,122 ואילו כיום המספר עומד על 46,311.

עליזה רוזן הברמן

Read Previous

המועמד לראשות העיר כרמיאל אלון אזולאי:

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר.

נגישות