שפעת העופות וחיות המחמד האם ציפורי וחיות המחמד חשופות למחלה?

האם ציפורי וחיות המחמד חשופות למחלה? כיצד מזהים סימפטומים ראשוניים?
איך מצמצמים את סיכויי החשיפה למחלה

בעקבות הדיווחים וההערכות של משרד החקלאות והבריאות כי שפעת העופות שנתגלתה היא מהזן הקטלני, מתגברים גם חששותיהם של בעלי חיות וציפורי מחמד.

משרד החקלאות מסביר: שפעת העופות מסוג H5N1 היא נגיף אלים לעופות ויכול לגרום לתמותה נרחבת בקרבם. במקרים נדירים יכול הנגיף להדביק בני אדם שבאים במגע הדוק עם בעלי חיים נגועים.

ככלל, נגיף שפעת עופות עובר בעזרת העופות הנודדים. חשיפה לעופות בר נשאים מאפשרת הדבקה של לולי עופות מסחריים. העופות הרגישים ביותר הם תרנגולות הודו לפיטום.

בלול מסחרי שנדבק בנגיף ניתן לראות תמותה מהירה המתפשטת תוך שעות ספורות. מאז מרץ 2006, אז התגלו מקרי שפעת עופות בקיבוץ חולית, עין השלושה ובמושב שדה משה שבחבל לכיש מתגלים מקרי השפעת כמעט מדי שנה.

האם ציפורי הנוי, חתולים, כלבים ומכרסמים גם עלולים להדבק במחלה?

בשבועות האחרונים אובחנו מקרי שפעת העופות מסוג H1N1 בלולי מטילות במושב מרגליות ובמושב ברק ובלולי הודים בנאות גולן, גבעת יואב, עין החורש ורם און.

אבחונים אלו מצטרפים לאירוע תמותה נרחבת של עגורים באגמון החולה ולאבחונים נוספים של הנגיף בלולים מסחריים ובעופות בר בישראל מוקדם יותר השנה.

נגיף שפעת זה הינו אלים מאוד לעופות השונים ויכול לגרום לתמותה נרחבת של עופות. במקרים נדירים יכול הנגיף להדביק בני אדם ויונקים אחרים שבאים במגע הדוק עם העופות הנגועים.

האם המחלה עלולה לפגוע בכלבים ובחתולים?

עד לשנת 2004 סברו כי כלבים וחתולים מוגנים מפני שפעת העופות, אך מחקר שנערך בהולנד אישר כי חתולים אכן חשופים במידה מסוימת למחלה.
הכלבים והחתולים שלנו הם חלק בלתי נפרד מאתנו וממשפחתנו ולכן זוהי אחריותנו לדאוג להם. חלק מהדאגה שלנו לבעלי החיים, מלבד מזון ומים, טיולים, חום ואהבה, אנו מחויבים לדאוג גם לבריאותם.

לאור התפשטות שפעת העופות לחיות הבית לאחרונה, אבקש לדעת מה האמצעים שננקטים על ידי עיריית כרמיאל למניעת התפשטות בקרב חתולי וכלבי הבית?

ראשית דבר, טרם אובחנו מקרי שפעת עופות בכרמיאל, אך בכל מקרה שבו תושבים חוששים כי נחשפו או שבעלי חיים שברשותם נחשפו לעוף חולה יש צורך לדווח באופן מידי למחלקה הווטרינרית ולמשרד הבריאות.

האמצעים הננקטים למניעת התפשטות שפעת העופות בקרב חיות הבית בעיר, הינם אותם האמצעים הננקטים למניעת הנגיף בבני אדם. מניעת כניסה של אזרחים לפינות החי בעיר בהם יש ציפורים ואיסור על החזקת עופות חצר בבית.

בנוסף, הנחיית תושבים לכיסוי והגנה על כלובי ציפורים שבבעלותם למניעת מגע עם עופות בר, פינוי מהיר של עופות חולים או מתים באמצעות ערכה מיוחדת שנתקבלה בעירייה ובשירות הווטרינרי ממשרד החקלאות.

צעדים נוספים הננקטים: פרסום הנחיות לתושבים שעיקרן דיווח מהיר לרשות הטבע והגנים או למוקד העירייה בכל מקרה של חשד לעוף חולה או פצוע.

עליזה רוזן הברמן

Read Previous

המועצה לישראל יפה העניקה חמישה כוכבי יופי לכרמיאל

Read Next

כרמיאל בין היישובים הזוכים בפרס לשנת 2021

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר.

נגישות