שנים שהגליל הוזנח על ידי ממשלות ישראל האחרונות כעת הזמן לשנות את רוע הגזרה

ענבר בזק פעילה למען השוואת הבריאות בטרם נבחרה לכנסת

ח"כ ענבר בזק מיובלים, בנאום חוצב להבות מעמידה את העובדות כהווייתן: "חוץ מהבטחות ועוד הבטחות שום דבר לא תוקצב ולא נעשה על ידי ממשלת ישראל בשנים האחרונות , כך הגליל מוצא עצמו חבל הארץ הכי מוזנח בחברה הישראלית"

שתי חברות כנסת מהגליל המערבי יעל רון בן משה וענבר בזק העלו, לסדר היום של הכנסת, לקראת  אישור תקציב המדינה את סוגיית ההזנחה של ממשלות ישראל ב-15 השנים האחרונות, כפי שעולה מדו"ח מבקר המדינה שהראה כי הכספים שכביכול הובטחו לגליל בהחלטת הממשלה הקודמת לא הגיעו , "הסברתי כיצד ממשלות ישראל במהלך השנים הפקידו את הגליל ואיך הנציגות של הגליל שנמצאת היום בכנסת תפעל אחרת" מסבירה ח"כ בזק.

יש לקוות כי התקציב הקרוב יביא בשורה להתחלת יישומן של תכניות שנותרו במגירות אחרי שראש הממשלה ושר האוצר גזרו ברוב עם סרטים בכנס רב משתתפים ורב הבטחות, במעלות בשנת 2016 אז הושקה תכנית גרנדיוזית לקידום הגליל . לצורך יישומה הובטחו 18 מיליארד שקלים, אלא שבפועל אלו לא תוקצבו ולו בשקל תוספתי אחד והתכנית שנבנתה על פי החלטת הממשלה 2262 נותרה ללא יישום.

חכ ענבר בזק נואמת במליאה ערוץ הכנסת

תזכורות אחדות

מתוך כתבה של רותם קבסה בבלינקר  26.12.2016:  "האם הצפון הולך להשתנות?  שר האוצר משה כחלון יציג היום (שני) את התוכנית של משרד האוצר לחיזוק הצפון, בתחומי הכלכלה, חינוך, תחבורה ורפואה בהשקעה של 15 מיליארד שקלים.  הכנס החל לפני שעה באחוזת אסיינדה במעלות- תרשיחא, במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החינוך נפתלי בנט, והשר לפיתוח הנגב והגליל אריה דרעי. התוכנית לפיתוח הצפון תכיל: עידוד עסקים קטנים, הרחבת בתי חולים, פיתוח תשתיות וכבישים והוספת תקציבים.

התוצאה: התכנית לא תוקצבה בתקציב 2017 .

נתניהו בוועידת הגליל 29/05/2018: "נאשר תכנית למיגון הצפון – בכוונתי לאשר תכנית רב שנתית על מנת למגן את תושבי הצפון. תכנית זו היא יקרה מאוד אך אנחנו נפרוס את התשלומים למספר שנים. המדינה צועדת קדימה. למדנו להתגבר על המון קשיים. חרף האתגרים והגליל צועד קדימה. אני מבקש להצדיע לעולים שאכלסו את הגליל והצפון, בזכותכם ובזכות הוריכם הגליל מקבל חיים חדשים. כולנו צפינו בסדרה סלאח. והסדרה הזו יצרה תהודה עצומה. הטעויות שקרו באותה תקופה דורשים תיקון".

התוצאה:

ח"כ אייל בן ראובן, פנייה דחופה לנתניהו: "ממש את התכנית לפיתוח הצפון כתבה בבלינקר מאת עליזה רוזן הברמן –  11 ח"כים פנו לראש הממשלה בנימין נתניהו, על רקע אישור התקציב בממשלה, בקריאה לממש את ההבטחה לתכנית לאומית לפיתוח הצפון ולהשקיע את התקציב החיוני לתכנית זו. הח"כים: אלוף במיל' אייל בן ראובן (המחנה הציוני), איתן ברושי (המחנה הציוני), בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) ומוטי יוגב (הבית היהודי(, מיקי זהר(ליכוד), אלעזר שטרן (יש עתיד), שרן השכל (ליכוד), שולי מועלם (הבית היהודי), עמר בר לב (המחנה הציוני), חיים ילין (יש עתיד) ונאוה בוקר (ליכוד).

בקריאתם לראש הממשלה אומרים החכי"ם: "לפני למעלה משנה, אושרה התכנית הלאומית לפיתוח הצפון בהיקף של 19 מיליארד שקלים, בפריסה של חמש שנים. כמעט בכל תחומי החיים, הפערים בין הצפון למרכז הארץ הולכים ומתרחבים: מחסור בתעסוקה ובמשרות בשכר ממוצע או גבוה, מחסור במיטות אשפוז ושיקום, שיעור אבטלה גבוה ונטישת צעירים רבים.

למרות כל זאת, נראה כי תקציב המדינה המתגבש לשנים 2017-2018 עלול לבטא המשך מגמות אלו, משום שהוא אינו כולל התכנית הלאומית לפיתוח הצפון".

המשך המאבק על תקצוב התכנית לחיזוק הצפון של ראשי הרשויות ושוב הממשלה מחליטה לא לתקצב בלינקר , עליזה רוזן הברמן: "רק לפני חודשיים יצאו ראשי הרשויות מהצפון להפגנה בירושלים במחאה על הבטחות שווא של הממשלה. 18 מליארד שקלים שהובטח בתקציב 2017  לחיזוק הצפון לא נכנסו לספר התקציב. להצגת התוכנית הגיעו פוליטיקאים, אנשי ציבור ואנשי עסקים.

ראשי שדולת הגליל בכנסת הח"כים מוטי יוגב, איל בן ראובן, בצלאל סמוטריץ' ואיתן ברושי וארגון 'לב בגליל' אמרו לבלינקר: "פיתוח והעצמת הצפון בהשקעות נרחבות, הוא צורך מידי, דחוף ואסטרטגי. המאבק על תקצוב התכנית חצה מפלגות ומגזרים. כחלק ממאמצי שדולת הגליל לחיזוק הצפון, יזמנו לפני כחודש את יום הגליל בכנסת – בו עסקנו בקידומם של מנועי צמיחה אזוריים, פיתוח מקומות תעסוקה, מערכת הביטחון עם הפנים לצפון, שדרוג שירותי הבריאות ובתכנית הלאומית לפיתוח הצפון".

אלו רק מספר דוגמאות להבטחות שניתנו מפיהם של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון, שר הפנים אריה דרעי , כולם כבר בשנת 2016 , אשר לא זכו לכל התייחסות באופן מעשי. משכך עלתה השבוע חברת הכנסת ענבר בזק מהיישוב יובלים שמועצה האזורית משגב והסבירה מהן הציפיות של תושבי האזור המוזנח הזה מהתקציב הקרוב: "כבוד היושב-ראש, כנסת נכבדה, תודה רבה לחברתי יעל רון בן משה, שהעלתה את ההצעה לסדר-היום החשובה הזאת, שהצטרפתי אליה.

אני רוצה לחזק את כל הדברים שהיא אמרה ולהוסיף עוד כמה דברים משלי. אני נולדתי בגליל, בקיבוץ דן בגליל העליון. אני תושבת יובלים במשגב. רוב שנותיי כילדה וכבוגרת חייתי בגליל. שנים, מאז שאני זוכרת את עצמי, אנחנו שומעים הבטחות – ההבטחות לפתח את הגליל; הבטחות להביא כספים לגליל, להביא תעסוקה לגליל, להביא תחבורה ציבורית לגליל. ועדיין אנחנו רואים שנה אחר שונה הגירה שלילית. כמו שיעל אמרה, אנחנו רוצים את הילדים שלנו שיישארו לחיות לידנו, וילדי הגליל ילדי הגליל פשוט עוזבים ועוברים למרכז, בגלל שאין להם אפשרויות תעסוקה, בגלל שאין להם תקווה, בגלל החינוך, שהוא חלש יותר, בגלל שירותי הבריאות. האוכלוסייה החזקה עוזבת, ומי שנשאר זה אלו שאין להם ברירה, אלו שאין להם לאן ללכת, אלו שלא יכולים להרשות לעצמם לקנות דירות במרכז, וככה במשך השנים הגליל נחלש.

מה יש? יש תקציב. יש תקציב. גם הממשלה הקודמת הקצתה תקציב מאוד נכבד וגם בתוכניות של הממשלה הנוכחית יש תקציב של 15 מיליארד שקלים לגליל. יש תכניות. התוכניות כתובות. כולנו מכירים ומכירות אותן. אנחנו יודעים בדיוק מה צריך לעשות. אנחנו יודעים בדיוק מה צריך לעשות כדי לחזק את הגליל, אם זה תחבורה ציבורית, ואם זה לעודד חברות עתירות ידע להגיע, ואם זה להשקיע בהשכלה, השכלה לטכנולוגיה, ואם זה להשקיע בתעשייה. התעשייה בצפון הולכת ונעלמת בגלל שחסר כוח אדם שמוכשר לתעשייה. יש הצהרות. הצהרות יש בשפע. שנים אנחנו שומעים הצהרות בהבטחות.

מה אין? בחמש השנים האחרונות לא הגיעה אף חברה גדולה בתחום ההייטק לגליל. את זה אין, למרות ההבטחות, למרות התוכניות, למרות התקציב. הכסף לא הגיע. התקציב הגדול, ההבטחות שהיו בתוכנית – וזה מה שמדבר עליו הדוח – לא היה באמת כסף אמתי. לא היה שם שום דבר תוספתי. זו הייתה איזושהי הצהרה מאוד יפה שראש הממשלה לשעבר חבר הכנסת בנימין נתניהו סיפר שמגיע כסף חדש, אבל זה לא היה הכסף חדש. אלה היו כספים שהגיעו גם ככה לפרויקטים מסוימים, אבל לא היה שום כסף חדש.

כמו שאמרה חברת הכנסת יעל רון בן משה, כביש 6, שהיה אמור להגיע עד שלומי, כרגע בוטל. הרכבת לקריית שמונה – אנחנו כבר לא יודעים אפילו לחלום מתי תקרה. אני פונה ואומרת: יש לנו פה הזדמנות פז לתקן עיוות של שנים, שנים שהגליל מוזנח ומופקר.

יש פה מספר שיא בכנסת הזאת, 23 חברי כנסת ושרים תושבי הצפון. יש לנו שדולה חזקה לפיתוח הגליל. אנחנו מתכוונים להשתמש בכוח הזה וברצון הזה שלנו, של תושבי ותושבות הגליל שנמצאים פה בכנסת ישראל, לעשות הכול כדי שהממשלה הזאת תנהג אחרת – לא רק  תבטיח אלא גם תקיים. תודה רבה".

עליזה רוזן הברמן

Read Previous

נעים להכיר

Read Next

נחתם הסכם בין המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה לבין רשת אורט

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר.

נגישות