יחידת החילוץ שמתייצבת לכל משימה בכל זמן

פסח בפתח וכמו תמיד המוני ישראל מתכוננים לטיולים המסורתיים לחג. הגנים, הפארקים, אטרקציות המים, והפסטיבלים בגליל, בגולן בכרמל ובכלל בכל הארץ מושכים אליהם המוני מטיילים

רבים המקרים בהם המסלולים שנבחרים אינם בדיוק בהתאמה לאופי המטייל או מסיבות אחרות קורות תאונות המצריכות חילוצים לרוב .

לקראת חול המועד הקרב בחרתי להציג את יחידת החילוץ גליל/כרמל אשר המורכבת ממתנדבים בלבד, כולם תושבי אזור הגליל, קריות וחיפה המתורגלים להמתין בכוננות מתמדת ומוגברת בסופי שבוע וחגים.

אריה שחר פרמדיק מכרמיאל, המשמש גם דובר היחידה מוסיף מספר עצות שימושיות וחשובות על מנת למנוע פציעות מתאונות וליהנות מהטיול.

יחידת החילוץ שמתייצבת כאשר אתם חסרי אונים

הצצה לפעילותה המבורכת של יחידת החילוץ גליל/כרמל. אבישי למפרט: “אני מאמין שאין דבר מספק יותר מההבנה שעזרת לאדם שאף אחד אחר לא יכול היה לעזור לו”. תשע יחידות חילוץ פועלות בישראל מצפון ועד דרום, מאומנות ופועלות בהתנדבות, לאיתור, חילוץ והגשת טיפול רפואי ולפינוי מטיילים, אזרחים, תיירים וחיילים שאיבדו דרכם בתנאי שטח קשים, נקלעו לסכנות או נפגעו באסון, פגעי טבע ועוד.

מה מביא אנשים לעזוב בן רגע את המשפחה, החברים, העבודה או את המיטה החמה ולסייע לזר שלא פגשו מעולם, ללא כל תמורה?

אריה שחר, פרמדיק מתנדב במד”א כרמיאל, הוא גם אחד המתנדבים הוותיקים ביחידת החילוץ גליל/כרמל. בשגרה הוא מנהל יחידת מתנ”ס עירונית ונמצא תמיד הכן לכל מטלה: “בשבת בצהריים התקבלה קריאה באמצעות משטרת ישראל על מטיילים ללא מים באזור נחל נדר בכרמל. לאחר תשאול, ראשוני התברר שמדובר בארבעה מטיילים, שלא היו מודעים לרמת הקושי של המסלול ולאורכו, במיוחד במזג האוויר השרבי ששרר.


צוות המחלצים הוכנס מחלקו התחתון של נחל גלים, דרך עין קדם, כדי לסייע. הצוות חבר למטיילים ולאחר בדיקה רפואית והבאת מים למחולצים, הם לוו החוצה”. יחידות החילוץ מבוססות על מתנדבים בלבד, הפועלים עם רכבם הפרטי, בתוספת רכב יחידה המוקצה על ידי המשטרה. תקופה זו מתאפיינת בקושי הנובע ממזג אוויר חריג באופן קיצוני, אליו חובר הצורך בשימוש במסכות שמגביר את קשיי הנשימה, אך הכרחי לשמירה על הצוותים ועל המחולצים. בל”ג בעומר לפני שנה לדוגמה, יחידת החילוץ נדרשה לחלץ חמישה צעירים שהלכו לאיבוד בשטח בדרכם מבית ג’ן ליישוב מירון באזור הר הלל. הם איבדו את דרכם, נכנסו לסבך ולא הצליחו להתקדם, הם אותרו במהלך הלילה, לאחר חמש שעות של חיפושים על ידי כוחות החילוץ והועברו לטיפול מד”א. בנוסף, חולץ אזרח שהלך לאיבוד בנחל מירון בדרכו מצפת ליישוב מירון.

מה נותן לכם את הדרייב?

אבישי למפרט מקיבוץ יחיעם (46), מורה לשל”ח בכרמיאל, מתנדב ביחידת החילוץ משנת 1999, שייך לצוות איתור וצוות רפואה: “גדלתי בבית שערך ההתנדבות היה קיים בו (אבי ממייסדי המשמר האזרחי בחיפה), מגיל 16 אני מתנדב בכל מיני מסגרות, כשהתוודעתי ליחידת החילוץ החלטתי שזה המקום בשבילי, שכן, כאן אני יכול להביא את היכולות שלי למען האחר, אני יכול סייע לאנשים בשעת המצוקה האמתית שלהם, כאשר אין אף אחד אחר שיכול לעזור להם”.

צחי יב”ל מורה לשל”ח מנהריה: “הרצון לתרום. לעשות טוב. למלא חלל שחסר בשגרה. בנוסף לריגוש והאדרנלין עם ההתמודדות שבאתגר. יצרנו קבוצה ייחודית של אנשים שבמהות הרעיון דומים, למרות השוני האישי. אנחנו מבינים שאנחנו חלק ממשהו מיוחד”.

אלון כהן מלבון (54): “אני אגואיסט. זה עושה לי טוב לעזור לאחרים, מי שלא הייתה לו את הזכות להגיע לפצוע כואב בשטח או למשפחה בחושך באמצע הלילה ולראות את השמחה ואת התקווה בעיניים לא יבין מה ממריץ את האנשים”.

אריה שחר מנהל מתנ”ס מכרמיאל(56): “אני מתנדב ביחידת החילוץ למעלה מ-18 שנה, שייך לצוות הרפואי ובנוסף, אני גם מתנדב כחובש בכיר במד”א. שני אירועים בחיי עוררו אצלי את הרצון להתנדב ביחידת החילוץ. האירוע הראשון, בתחילת האינתיפאדה הראשונה הייתי חייל בסדיר ויצאתי לאבטח טיול של חוגי סיור וניווט של החברה להגנת הטבע מכרמיאל.

ביום השני לטיול החניכים טיילו עם אופניים ביריחו. בהמתנה להחזרת האופניים לחנות נזרק עלינו רימון. באירוע נפצעו נערים רבים ובניהם גם אני (הייתי פצוע קשה). רכב של תושב המקום פינה אותי ועוד פצועים למרפאה מקומית. למרות הטיפול המסור של הצוות במקום ההרגשה הייתה של פחד. באירוע השני, במסגרת עבודתי כרכז חוגי סיור צפון וגולן העברנו באזור מדבר יהודה קורס הישרדות למדריכים ולגרעין נח”ל. במהלך לינת השטח בלילה בנחל צאלים נפל קיר אבן על אחד החיילים. לצערי הוא נהרג. למקום הגיע צוות של יחידת חילוץ. ראיתי את עבודתם המסורה”.

עליזה רוזן הברמן

Read Previous

הילדים רעבים, אין לי מה לתת להם

Read Next

ביום שלישי השבוע הכרמיאלים נהרו לקלפיות לממש את זכותם

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר.

נגישות