המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה מתנתקת מרשת אורט

נשיא המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה, פרופ' אריה מהרשק, צילום- באדיבות המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה צילום אלכס הובר

פרופ' אריה מהרשק, נשיא המכללה האקדמית להנדסה בראודה: "ההסכם יאפשר למכללה להיכנס לתנופת בנייה ופיתוח, תוך השפעה על העיר כרמיאל וסביבותיה

קמפוס המכללה האקדמית בראודה צילום יח"צ

בתום מאבק משפטי ארוך, בית המשפט המחוזי בחיפה נתן היום (ראשון)  תוקף פס"ד להסכם המסדיר את המחלוקת הכספית והנדל"נית בין שני הגופים, במסגרתו המכללה האקדמית לא תידרש עוד לשאת את השם אורט.

עקרו הוא הסכם היפרדות בין המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה ורשת אורט ישראל, המסדיר מחלוקת ארוכת שנים ורוויית מאבקים.

על פי  ההסכם מושא פסק הדין: תבוטל האמנה שהסדירה את יחסי רשת אורט עם המכללה מאז הקמתה, המכללה האקדמית להנדסה תהיה פטורה משימוש בשם "אורט", ונציגי רשת אורט במוסדות המנהלים של המכללה יתפטרו לאלתר.

תזכורת להשתלשלות המאבקים עד לפסק הדין הסופי

בשנת 1985 הקימו אורט ישראל יחד עם World ORT את המכללה הטכנולוגית אורט בראודה בכרמיאל. ב-1992 החלה לפעול מתוכה מכללה אקדמית ציבורית ומתוקצבת להנדסה. ב-1995, בעקבות דרישת המל"ג, נעשתה הפרדה לכאורה בין שתי המכללות. המכללה האקדמית הוקמה כעמותה נפרדת. על אף ההפרדה, ולמרות דרישות חוזרות ונשנות מצד מל"ג, המשיכה רשת אורט לשלוט במכללה האקדמית דה-פקטו.

בשנת 2015 ערך מבקר המדינה ביקורת במכללה ומצא מספר ממצאים שלא התיישבו עם המצב כפי שאמור היה להתקיים: צבי פלג כיהן כיו"ר חבר הנאמנים וכחבר בוועד המנהל של המכללה, בה בשעה שכיהן כמנכ"ל אורט ישראל, ולפיכך היה נתון בניגוד עניינים מובנה בין שני תפקידיו.

המכללה חויבה שלא לעסוק באיסוף תרומות אלא אם הסכימה לכך אורט ישראל, ובכך נפגעו עצמאותה ויכולתה להתפתח.

מורשי החתימה של המכללה להתחייבויות כספיות של יותר מ-400,000 שקלים היו נציגיה של אורט ישראל במכללה, ולכן היו נתונים בניגוד עניינים מובנה.

הועברו כספי ציבור מהמכללה לרשת אורט ישראל שלא כשורה.

תוצאות ביקורת מבקר המדינה

בעקבות הדו"ח תבעה המל"ג הסדרה מוחלטת וסופית של מעמדה העצמאי והנבדל של המכללה, כולל הסדרת הקרקע עליה היא ניצבת.

ב-2016 עתרה המכללה לבג”ץ כנגד עיריית כרמיאל וביקשה להעביר לרשותה את הקרקע הנדונה, ובהמשך הגישה עתירה מנהלית באותו עניין לבית המשפט המחוזי. בעקבות העתירה חייב בית המשפט את עיריית כרמיאל לחלק את הקרקע בין אורט ישראל לבין המכללה. העירייה מילאה אחר ההחלטה, אולם רשת אורט ישראל תבעה את העיריה בגין זאת ודרשה לבטל את החלוקה. בית המשפט המחוזי בחיפה לחץ על הצדדים (אורט ישראל והמכללה) להגיע להסכם פשרה שיחול הן על המחלוקת הקרקעית והן על מחלוקות כספיות נוספות.

בנובמבר 2021 הצליחו המכללה האקדמית להנדסה ורשת אורט ישראל לגשר על הפערים ביניהן ולהגיע להסכם שמקובל על שני הצדדים. השבוע כאמור, קיבל  הסכם הפשרה הזה תוקף משפטי מחייב.

ההסכם שקיבל תוקף פסק דין סופי

עיקרו של ההסכם הוא שכירת המבנים הקיימים אשר בבעלות אורט ישראל על ידי המכללה האקדמית להנדסה לתקופה של 4-10 שנים, בניכוי השקעות שעשתה המכללה האקדמית במבנים הללו עד היום.

במסגרת ההסכם יתקיים בידול מוחלט בין המכללה לבין רשת אורט ובהתאם שמה של המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה ישתנה והמכללה האקדמית לא תידרש עוד לשאת את השם אורט.

פרופ' אריה מהרשק, נשיא המכללה האקדמית להנדסה בראודה: "ההסכם יאפשר למכללה להיכנס לתנופת בנייה ופיתוח, תוך השפעה על העיר כרמיאל וסביבותיה, אשר תעצב את פניה לעשורים הבאים. הקמפוס החדשני שיוקם, ובו תשתיות הוראה ומחקר מודרניים, יאפשר למכללה להגדיל משמעותית את היקף הכשרת המהנדסים להם המשק משווע, להתאים רמת ההוראה וההכשרה לצרכים המשתנים בתעשייה, ואף לפתח תחומי הכשרה והתמחות חדשים דוגמת הנדסה אזרחית ותעשייה 4.0. בכך – תיטול המכללה חלק ערכי עוד יותר בהכשרת מהנדסי העתיד של מדינת ישראל. בנוסף, הפרדת השם והבידול מאורט, יסייעו למצב אקדמית את המכללה כמוסד המעניק תואר הנדסי מוביל, ויהוו צעד נוסף בדרך לכינון אוניברסיטת הגליל."

עליזה רוזן הברמן

Read Previous

המינוי בפועל עדיין רחוק

Read Next

קבלו את מצטיין הנשיא סמ״ר אגאס ספדי מכרמיאל!

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר.

נגישות