החינוך זו מערכת שלא עוצרת אף פעם

ראש מינהל חינוך בעיריית כרמיאל אודי איזק: “אני מקווה שהלקחים שנלמדו בכל הדרגים ממטה המשרד ועד להתנהלות ההורים והתלמידים יעזרו לנו להישמר ככל האפשר מהמגפה”

שנתיים וחצי לאחר כניסתו לתפקיד הכל כך משמעותי, ברור כי אלו נראות כנצח, משל היה בתפקידו כבר שנים רבות, שכן פחות משנה לאחר כניסתו של אודי איזק לתפקיד ראש מינהל החינוך, פרצה הקורונה לחיינו והיא כאן , וכנראה תלווה אותנו עוד מספר שנים. בתקופה זו של מהפכים בחיי האזרחים לרבות תלמידים, הורים, ומערכת החינוך, לצד כל המערכות במדינה בכל תחומי החיים, כל יום הוא למידה מחדש והיערכות לעתיד המשתנה גם הוא מיום ליום.

איזק שנכנס לפני כשנתיים וחצי לתפקיד ראש מינהל החינוך בעיריית כרמיאל, ודאי לא ציפה שכבר בשלב מוקדם יאלץ להתמודד עם משבר בסדר גודל של מגיפה עולמית.

בראיון מיוחד לקול כרמיאל והגליל.נט, אחרי שהמערכת החלה בתהליכי החזרה לשנת הלימודים, אומר איזק: “אנחנו פותחים שנה בתוך משבר עולמי. העובדה שגם שנת הלימודים הנוכחית נפתחת ללא תקציב מדינה מוכרז, השפיעה רבות על ההתארגנות לשנה זו. חלק מההיערכות ימשך ויבוצע בימי החגים. לקורונה תהיה השפעה על סדר היום שלנו לכל אורך השנה”.

איזק בן 49, נשוי ואבא לשני ילדים. מתגורר היום בישוב מנוף במשגב. גדל ברמת ישי. הצטרף לגרעין נח”ל שיצא להגשמה בצפון ים המלח ונשאר בדרום, עד לפני שנתיים וחצי.

מאז שנת 1992 השתתף בהקמת מערכת החינוך בחבל ים המלח כמורה, כמדריך נוער, כמנהל מרכז למורשת ההתיישבות היהודית והציונית בחבל ים המלח. ב-19 השנים האחרונות ניהל את מערכת החינוך בצפון ים המלח והשתתף בתהליכים חינוכיים ארגוניים מקומיים וארציים. “ אחרי כ 20 שנים של מאמץ לחיזוק ההתיישבות בחבל ים המלח וניהול מערכת החינוך בצפון ים המלח החלטתי לעשות שינוי. אני שמח מאד על הבחירה של כרמיאל בי כראש מינהל החינוך.

הגעת לכרמיאל לתוך התמודדות מורכבת עם מגפת הקורונה. איך אתה מסכם את תפקוד המערכת עד כה, איך ההתארגנות לשנה הקרובה בתוך המגיפה.

הגעתי למינהל החינוך בקיץ תש”פ. היינו מוכנים לשנת למידה והיערכות לתהליכי התחדשות בהובלת ראש העיר, צוותי החינוך והנהגת ההורים. הופעת הקורונה אילצה את כולנו להתנהל במקביל: גם להתנהל מול אירוע עולמי שאף אחד לא הכיר ואף אחד לא ידע איך יראה, וגם לעסוק בהתחדשות ובשיפור המערכת. זה לא היה קל, ויש לנו עוד דרך ארוכה עם ההתמודדות הכפולה הזו, אבל אני מאמין שבנקודת הזמן הזו ניתן לראות שעשינו לא מעט” .

איזק פורש ומפרט: “ניהלנו את מערכת החינוך בכל המובנים , רפואית, רגשית, פדגוגית, תשתיות, בגרויות, ביקור סדיר, למידה מרחוק, פיצול מוסדות חינוך וכיתות. עשינו זאת גם בחינוך הפורמלי וגם בחינוך הבלתי פורמלי. עבדנו גם בימים וגם בלילות. השתתפנו במשימות עירוניות. בני הנוער והמחנכים שלנו התנדבו במשימות הכלליות שנדרשו כתוצאה מימי הסגרים הארוכים”.

“את התוצאות של המאמצים שלנו ראינו גם בחזרת התלמידים ללימודים בגנים ובבתי הספר ביציאה מהסגרים, גם בשמירה על קשר עם תלמידים והורים בכל שלבי המשבר וגם בתוצאות: בבחינות הבגרות בתש”פ ותשפ”א, בשמירה על היקף פעילות החינוך החברתי הבלתי פורמלי ובחזרה לפעילות בתנועות הנוער וארגוני הנוער”.

חינוך בשגרה

איזק מפרט ופורט את היעדים והתפקידים של מערכת החינוך גם בימי שגרה: “ צריך להבין שגם בלי הקורונה מערכת החינוך בעיר פועלת כל השנה. סיימנו את השנה בחינוך המיוחד באמצע אוגוסט ומיד אחר כך פתחנו את השנה בחינוך החרדי. כל השנה, גם בחופשות, הפעלנו בתי ספר של חופשות ואת החינוך הבלתי פורמלי. זו מערכת שלא עוצרת אף פעם, ותוך כדי נדרשת להתחדש ולהשתנות.

את השנה הקרובה אנחנו פותחים עם ממשלה חדשה ועם שרת חינוך חדשה ועם השותפים הצמודים שלנו במחוז צפון בהנהגת אורנה שמחון. אני מקווה שהלקחים שנלמדו בכל הדרגים ממטה המשרד ועד להתנהלות ההורים והתלמידים . המפתח היה ונשאר הנכונות של הציבור למלא אחר הדרישות של מערכת הבריאות ומערכת החינוך: להתחסן, לשמור על כללי התנהגות מתאימים לימי מגפה ולשתף פעולה עם המערכת הציבורית. בלי התגייסות כזו יהיה לנו הרבה יותר קשה.

החינוך הבלתי פורמלי – יש הישגים

בכרמיאל פועלים 11 תנועות וארגוני נוער. כולם המשיכו לפעול גם בימי הקורונה וכולם נערכו בקיץ האחרון להרחבת הפעילות בשנה הקרובה. המתנ”ס לא הפסיק לפעול ויוצא לשנת פעילות מגוונת. מכינה קדם צבאית חדשה החלה לפעול בעיר. מספר המדריכים הצעירים בתנועות הנוער גדל מאוד, ומתכוונים להמשיך ולהרחיב את הפעילות החברתית של ילדים ובני נוער. “השילוב של חינוך בבתי הספר וחינוך אחרי הצהריים ובחופשים ימשיך להיות יעד מרכזי שלנו” מסביר איזק.

בעבר, לפני יותר מ20 שנה, מערכת החינוך של כרמיאל הייתה אבן שואבת למשפחות צעירות. בשנים האחרונות דעך. האם אתה מאמין שאפשר להחזיר את למצב שבו, בזכות חינוך טוב, למרות מיקומנו בפריפריה, יגיעו לכאן משפחות צעירות – מה נדרש?

איזק: “כשניגשים להתמודד עם סוגיות דמוגרפיות צריך להתנהל בזהירות עם נתונים ומסקנות. משפחות צעירות לפני 20 שנים חיו בעידן אחר. ההורים של לפני 20 שנים התחנכו בעידן אחר (בשנות ה 70-80 של המאה הקודמת).

בכדי להיות יעד למשפחות צעירות בשנת 2021 אנחנו צריכים קודם כל להבין את השינוי הגדול מכולם: בעבר הרחוק מדינת ישראל העלתה על נס את ההתיישבות בגליל ובנגב. תקציבים גדולים עודדו תהליכים כאלה. ההשקעות היו בהתאם, הנה כרמיאל שקמה בשנת 1964 היא הוכחה. אם רוצים למשוך זוגות צעירים לגליל, צריך להציע להם סל שירותים מורכב שאנחנו בעצמנו מייצרים, וחלק מהעניין הוא השקעה והתחדשות של מערכת החינוך.

גם היום אני מאמין שיש לנו מה להציע. כשבוחנים את מערכת החינוך שלנו רואים יתרונות גדולים. מספר בתי הספר הגנים ומוסדות החינוך האחרים בעיר גדול והפריסה שלהם בכל חלקי העיר. אם נמשיך לגוון אותם ונחזק מגמות של ייחודיות יהיה לנו יתרון על ערים אחרות.

אנחנו יכולים לבנות מתווי חינוך עבור ציבורים שונים: מגמות לימודים מגוונות, זרמים חינוכיים חדשניים, גיוון בתחום החינוך הדתי לאומי וגם גיוון בתחום החינוך החרדי שהוא חלק בלתי נפרד מהעיר. תשתית בסיסית איכותית , חינוך מיוחד, חוגים והעשרה, תמיכה רגשית ופסיכולוגית , ובמקביל לתת חינוך מגוון עיוני וטכנולוגי, חינוך אלטרנטיבי, חינוך דתי מגוון, קונסרבטוריון מעולה (מהטובים בארץ), מרכז מחוננים ומגוון תנועות נוער”.

חידושים/שינויים שהיו בשנה החולפת ותוכניות חדשות לשנה הבאה. נושא חדשנות: האם ההורים יכולים לבחור את בתי הספר? שינויים באזורי הרישום?

למרות הקורונה ביצענו מספר תהליכים משמעותיים השנה.

“סיימנו את תהליך ההטמעה של פתיחת אזורי הרישום והעמקה בייחודיות בבתי הספר היסודיים. התהליך נמשך ארבע שנים. זהו תהליך מורכב שילווה אותנו עוד שנים. בתי הספר לא הפסיקו לפעול ותוך כדי נדרשו לחדד מסרים ותכניות לימודים.

ההורים נדרשו ללמוד איך נרשמים לבית הספר דרך מינהל החינוך ואיך מתבצע תהליך הבחירה והשיבוץ. בנושא הייחודיות אנחנו נדרשים לעוד המון עבודה בהתאמת בתי הספר לעידן הנוכחי ולדרישות הציבור. התברכנו בצוותי חינוך אחראיים שיודעים לבצע את השינויים באופן אחראי: מצד אחד שומרים על יציבות וודאות ומצד שני לומדים את הצרכים של העידן הנוכחי ושל העתיד. אני חושב שבכל מה שקשור להתחדשות וחדשנות צריך להזהר מסיסמאות וכותרות צבעוניות”.

ביצענו מכרזים להפעלת בתי ספר העל יסודיים כרמים פסגות ואמית. המכרזים לא היו רק על בחירת המפעילים אלא גם על התקציב שיעמידו הרשתות לטובת בתי הספר. בתחום זה השגנו תקציבים בהיקפים משמעותיים שיאפשרו להצמיח את בתי הספר בשנים הקרובות.

השנה צפויים חידושים והערכות במסגרות נוספות אחדות חדשות

הספרייה העירונית צפויה לשיפוץ נרחב והתאמות בהשקעה גדולה. צפויים לחנוך את משרדי המחלקה לילדים ונוער בסיכון לאחר החגים. המחלקה החדשה תקבל מקום משלה במבנה הספרייה המשופץ.

זאת ועוד: “בשנה האחרונה ניהלנו לראשונה את גני המועדון העירוניים במסגרת המתנ”ס. לקראת השנה הבאה אנחנו מוסיפים שני גני מועדון חדשים מתוך כוונה להרחיב את השירות להורים העובדים. במקביל הוקם מעון יום ראשון בהפעלת המתנ”ס, ברוח החינוך המונטסורי החדשני, פעולה שתתרחב בהמשך כהכנה לכניסת משרד החינוך לתחום גילאי לידה עד 3. בחודשים האחרונים ביצענו שינויים בחינוך הממלכתי דתי. מיקומי גני ילדים שונו והותאמו לצרכי הקהילה”.

למרות הקושי הגדול בקיום שגרת לימודים בתקופת הקורונה, עירית כרמיאל המשיכה את פעילותם של כל הגורמים התומכים בתלמידים בתכניות לימודים עירוניות נוספות: חינוך לפסגות, עזריאלי, פרויקט הסייבר הלאומי, מחשב לכל ילד, תכנית פר”ח (200 סטודנטים התורמים 20 אלף שעות בשנה לתלמידי העיר) ועוד. כל התכניות המשיכו לפעול בימי הקורונה וימשיכו לפעול גם בשנה הקרובה.

קצת הרחבה על מה שקרה ומה שצפוי בבית הספר ניצנים. אני שומעת שזה סיפור הצלחה.

בית הספר ניצנים היה בית הספר הראשון בתקופתי שעבר שינוי בעמדת הניהול. הדס פלדמן מנהלת בית הספר בחרה בייחודיות החברתית דיאלוגית, גישה פדגוגית שנבחרה על ידי משרד החינוך כאחת מהגישות החדשניות שלו. במקביל נבחר בית הספר לתכנית מישרים, תכנית ייחודית של משרד החינוך שנועדה לשפר באופן דרמטי את ההישגים הלימודיים של התלמידים במספר בודד של בתי ספר ברחבי הארץ. המבנה הוותיק יוחלף בבית ספר חדש שאנחנו מתכננים בימים אלו. אני שמח שכבר בשלב זה מצטרפים לבית הספר תלמידים מחוץ לשכונה ושבשנה הקרובה יהיו שתי כיתות א, צהרון ופעילויות בחופשים שלא היו עד לפני שנתיים. עדיין חסר לנו רצף חינוכי בגיל הרך שיהיה חלק מהתהליך הייחודי בבית הספר. תהלכי התחדשות פדגוגית נוספים מתרחשים ויתרחשו בכל בתי הספר היסודיים בעיר.

בערים אחרות, מצליחות, מחלקת החינוך וראשי הערים מובילים אג’נדה עירונית, יש עצמאות למנהלים, אבל יש קו מנחה, מטרות משותפות, יעדים. האם משהו בכיוון הזה צפוי בכרמיאל? אם כן – תוכל לפרט?

רוב העשייה הפדגוגית בעיר הייתה בעבר בתוך מוסדות החינוך ולוותה בעיקר על ידי משרד החינוך. לעיר הייתה פדגוגיה עירונית שהדגשים שלה היו מצוינות בלימודים לצד מחויבות והכלה אישית של כל תלמידה ותלמיד, מחינוך מיוחד ועד למצטיינים. בשנתיים האחרונות הרחבנו את הגישה ואנחנו עוסקים יותר ויותר בפדגוגיה עירונית, אנו מעוניינים שהעיר תהיה מרחב חינוכי אחד מגוון. המערכת עובדת בכפוף לחזון העירוני שנקבע על ידי ראש העירייה משה קונינסקי הרואה בעיר כרמיאל עיר מובילה בגליל בתחומים שונים ובתחום החינוך. לכל חלקי מינהל החינוך הוגדרו שלוש מטרות על שכל הפעילות החינוכית אמורה להתכנס אליהן: הכנת הילדים ובני הנוער שלנו לחברה הישראלית העתידית, הכנה לעולם התעסוקה העתידי וחיזוק הזיקה להתיישבות בכרמיאל ובגליל.

שני בתי הספר של רשת אורט, מטבע הדברים, שמים דגש על מגמות טכנולוגיות. הטכני של חיל האוויר ייתן מן הסתם מענה דומה. מה עם קצת אומנויות? תיאטרון, מחול (בעיר המחול העממי הישראלי).

אנחנו שמחים מאד להיות הבית לפרויקט לאומי כמו בית הספר לתעופה וחלל שבנייתו תחל בקרוב. מה שהיה פעם “הטכני” יהפוך לבית ספר חדשני שמטרתו העיקרית להעמיד לחיל האוויר את אנשי המקצוע שהוא זקוק להם. אני מאמין שהדרך לבוגר שהוא חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית כפי שתהיה בעתיד ושבמקביל יש לו את היכולת להתפרנס בעולם העבודה העתידי עוברת בין שני התחומים הטכנולוגי והתרבותי. בבתי הספר של רשת אורט ואמית וגם בבתי הספר המשלימים שלנו אדם חברה וטבע, עתיד וקידום נוער ובבתי הספר לחינוך מיוחד השחר וכרם גפנים , התלמידים נדרשים לרכוש את כל היסודות האלה. גם בגנים וביסודיים אלו הדרישות בהתאמה לגיל כמובן.

בכרמיאל יש אוכלוסייה מגוונת. עולים, דתיים, חרדים וגם ערבים חיים בעיר. האם יש תכנית חינוכית עירונית, רב גילאית, לחיים משותפים, סובלנות, נגד גזענות?

מאז שהגעתי לעיר אני מוקסם מהמגוון והעושר הקהילתי שיש כאן. בעיני מדובר ביתרון עצום עבור התלמידים שלנו. העתיד שלהם הוא חברה ישראלית מגוונת המורכבת מקבוצות שכל אחת מהן תשמור על ייחודיות וכולן יחד יצטרכו ללמוד לחיות כאן במשותף תחת הגדרת המדינה כיהודית ודמוקרטית. אם אנחנו רוצים לשמור על מדינת ישראל כמו שאנחנו מכירים אותה, אנחנו נדרשים לחנך לחיים שמשלבים זהות יהודית מגובשת, מחויבות ציונית גבוהה, התגייסות לסוגיות חברתיות משמעותיות והיכרות עם כל חלקי החברה.

בכוונתנו לקדם תכניות לימודים ומפגשים שיעסקו בשני מרחבי התוכן האלה: מצד אחד לחזק זהות יהודית וציונית של הרוב, מצד שני להכיר בשוני ובזכותם של כל אזרחי המדינה לחיים בטוחים ושלווים. קהילת ההורים הכרמיאלית היא קהילה שיודעת לדרוש חינוך איכותי ואחראי. אני רואה בזה עניין חיובי המעיד על רצון בחינוך טוב ואיכותי. התלמידים שלנו רוצים ללמוד. בני הנוער שלנו רוצים לפעול גם בשעות אחר הצהריים. נתוני הנשירה שלנו אפסיים. אחוז התלמידים הלומדים והמחויבים ללמידה גבוהה מאד. אנחנו עושים כל מאמץ לתת מענה לכל קהילה, כל הורה וכל תלמיד. אנחנו מנהלים מערכת ציבורית שיש לה גבולות ומגבלות והדבר מחייב אותנו לסדר יום כללי ולפעמים גם להצבת גבולות.

הלוואי ונדע לשמור על הקיים ולהמשיך ולהתפתח למרות כל הקשיים. שנה טובה ומוצלחת לכל התלמידים, המורים וההורים.

עליזה רוזן הברמן

Read Previous

כרמיאל לא עוצרת בקורונה

Read Next

שני אירועי פינוי באזור גילון

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר.

נגישות