דר’ שמואל פרלין האהוב איננו

רופא הילדים שהגיע לכרמיאל בשנת 1973 מארגנטינה, טיפל במשך עשרות שנים בדורות של ילדים וגם במבוגרים

דר' שמואל פרלין, יקיר העיר כרמיאל, רופא הילדים המוכר ביותר בעיר , מי שטיפל בשלושה דורות של ילידי ומייסדי העיר הלך לעולמו בגיל 93 ביום שלישי האחרון.

את דר' שמואל פרלין אין צורך להציג בפני הכרמיאלים , וותיקים וצעירים. שמו תמיד הלך לפניו. הוא מהדמויות המוכרות כמעט בכל בית בעיר  בזכות ביקורי הבית שנהג להגיע כל אימת שילד חש ברע, בעיקר בשעות הלילה המאוחרות, בתוקף היותו רופא תורן במד"א.

דר שמואל ואדית פרלין

לצעירים שאינם מכירים את כרמיאל של שנות ה-70 וה-80 : באותם ימים, נהוג היה כי קופות החולים מסיימות את עבודתן בשעה 18.00 ולאחר שעות אלו, אין דרך לקבל סיוע רפואי אלא במד"א שהייתה גם מרפאה קהילתית בה היו כל ערב ולילה מספר רופאים תורניים שהעניקו את השירות במידת הצורך. מגיעים למגן דוד אדום ושם מתקבלים על ידי הרופא התורן.

כאשר דובר בילדים ולא תמיד היו מכוניות לכל בית אב, רופא הילדים היה מגיע לביקור בית. כך מצא עצמו דר' פרלין מתרוצץ בכל משמרת בין בתי הילדים החולים למתן סיוע ראשוני או פוגש בילדים חולים במשמרת.

מאחר שכך, רוב ילדי כרמיאל של אותם שנים, גם מי שלא היו חברי קופת חולים כללית, זכו בשלב מסוים של התפתחותם לטיפול מסור ואוהב מדר' פרלין. מה שהפך אותו ברבות השנים לרופא של כל ילדי כרמיאל.

בחלוף השנים הילדים בגרו ובעצמם הפכו להורים, ודר' פרלין טיפל גם בילדיהם. יותר מכך, מן המפורסמות כי זכר את כל מאות אם לא אלפי הילדים. כך עד לשנת 2012 בה יצא לגמלאות

נפרדים מדר פרלין, רומה רובינשטיין הביאה פרחים

רפואה דחופה פרויקט עליו עמל שנים רבות דר פרלין

מתוך עבודתו רבת השנים כרופא מד"א, שהיה המקום היחיד בו נתנה רפואה דחופה לאחר סגירת מרפאות הקופות, איתר דר' פרלין את הצורך בהקמת חדר מיון קדמי שייתן מענה מהסוג שניתן בעבר במד"א , אך לא עוד. הזמנים השתנו ומטרות הארגון גם כן וכך נמצאה כרמיאל עיר של זוגות צעירים ללא מענה לרפואה דחופה.

דר' פרלין הכין תכנית אפילו יותר מאחת לפתרון הסוגיה. את התכניות הראשונות זכה להגיש לראש העירייה הראשון ברוך ונגר, שעל פי בקשתו הכין. ונגר לא הספיק לטפל בסוגיה, שכן נפטר בדמי ימיו, בשנת 1988 . היה זה ראש העירייה השני עדי אלדר יבד"ל, שהבין את הצורך במתן מענה לרפואה דחופה בשל המרחק הגדול בין שני בתי החולים לעיר , בשעת הצורך.

דר' פרלין התמיד בתכניתו, אותה הגיש לאלדר. בשנת 2011 אושרה התכנית להקמת מרכז לרפואה דחופה, במועצת העיר כפי שהציגה . אלדר אמר: :" מזה שנים רבות מנסה דר'  פרלין, יקיר העיר להביא לכרמיאל חדר מיון קדמי, כבר היינו שפגישות רבות בנושא ואני שמח שסוף סוף הדבר מתאפשר לנו".

אחד מראשוני יקיר העיר

דר פרלין נולד בארגנטינה , בעיר קטנה בצפון הרחוק. משפחתו שהגיעה מאירופה אחרי מלחמת העולם הראשונה התיישבה במקום וחיה חיים צנועים למדי . הנער למד בבית ספר ציבורי, ולאחר מכן התקבל ללימודי רפואה אותם סיים בהצלחה.

משפחתו עלתה לארץ בתחילת שנות ה-70 וברובה התיישבו בני המשפחה בבאר-שבע. אולם הרופא הצעיר העדיף את האתגר של העיר הצעירה בצפון וכך הגיע עם הרעיה והילדים לכרמיאל.

עד מהרה הפך לדמות דומיננטית ומוכרת בזכות פועלו. מאותן סיבות הוענק לו על ידי ראש העיר הראשון המיתולוגי, ברוך ונגר אות יקיר העיר, וכך הפך לאחד מראשוני התושבים שזכה לכבוד, המאוד ראוי.

דר שמואל פרלין עם שר הבריאות יעקב ליצמן צילום אלכס הובר

למרות קשיי השפה והתרבות, הוא התאקלם במהרה והפך לרופא האהוב ביותר בעיר. באותם ימים כבר היה גרעין מכובד של משפחות צעירות שעלו מארצות דרום אמריקה, מה שהקל עליו את חבלי הקליטה.

במשך כל שנותיו טיפל במסירות, באהבה ובדאגה בילדי כרמיאל. כל מי שגדל בעיר בשנות השבעים, השמונים והתשעים זוכר אותו כך גם ההורים המודאגים. כשנזקקנו לו הוא היה עוזב הכול ומגיע לביקורי בית, מדריך את ההורים מה לעשות וכל זה בעברית עם מבטא ארגנטיני חינני.

ההלוויה

מאות מתושבי העיר, וותיקים ובני וותיקים, סבים הורים ובניהם באו להיפרד מהרופא האהוב, ממאנים להאמין שלא נראה אותו עוד.

יהי זכרו ברוך

עליזה רוזן הברמן

Read Previous

יוסי מזור האדם, האבא הגדול של רבים איננו

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר.

נגישות