אמהות לומדות לזהות

אפרת שפוקנר, דגנית בר, זהר הר לבן, אפי פדידה, שחף בן שלום, יהלי רז, אורי אבירם, דור שולמן צילום יקיר ברבי

“אמהות לומדות לזהות” הינו מיזם חברתי פורץ דרך, שמטרתו לייצר קהילות מוגנות של אמהות ברחבי הארץ

אחד הנושאים החשובים העולים על סדר היום מאז פרוץ מגפת הקורונה, ביתר שאת הוא הפגיעות הפיזיות והמיניות בילדים.

לפי נתוני המשטרה, מתרחשים כ 12,000 מקרים בשנה של פגיעות מיניות בילדים בגילאים 0-12. אולם, רק 6% מהמקרים מדווחים ומטופלים. כל שאר הפגיעות לא מאותרות ולא מדווחות. 80% מתוך המקרים מדווחים רק אחרי כעשור ממועד הפגיעה (ילד שהותקף בגיל 5 יספר על הפגיעה רק בגיל 15 ואף אחרי).

חוסר הטיפול בנפגעים בסמוך למועד הפגיעה מפתח פוסט טראומה קשה אצל הילדים הנפגעים הבאה לידי ביטוי בהפרעות אכילה, הפרעות נפשיות ודיכאון.

בעוד שבועיים יצוין בישראל יום הזיכרון ‘לקורבנות האלימות כלפי נשים’ . עו”ד אפי פדידה הקימה מפלגה שמנסה לעזור.

היום שצוין לראשונה בשנת 2016 ומאז הוכנס ללוחות השנה השונים הוא יוזמה של עורכת הדין אפי פדידה, יו”ר ומייסדת עמותת “כל הנשים”.

עו”ד אפי פדידה צילום יקיר ברבי.

עו”ד פדידה: “אל התחום הגעתי בגלל סיפור מצמרר ששמעתי בחדשות. זה היה רצח של אמנה יאסין, מהכפר תמרה בשנתה, בעת שהיא הייתה בחודש השמיני להריונה. בעלה רצח אותה לעיני ילדם הקטן. הסיפור הזה לא נתן לי מנוחה, זה גרם לי שלא לישון בלילה והחלטתי שאני כאדם חזק שלא נחשף אף פעם לאלימות לא יכולה להמשיך לשתוק לאור המצב הזה. כיון שאני יזמית ופעילה חברתית גייסתי ישר את החברות שלי ועמיתות שונות והקמנו את העמותה שלא מקבל בכלל כסף מהמדינה והכל בהתנדבות.

יש לנו כיום רשת של מתנדבות שפרושות בכל הארץ שמסייעות לנשים שחוות אלימות במשפחה. צריך לדעת שיש בישראל כ-250 אלף נשים שחוות אלימות כזו, ומדובר בשלל הסוגים של האלימות, אלימות פיזית, אלימות נפשית ואלימות כלכלית”.

מתגייסים לזיהוי וטיפול

“אמהות לומדות לזהות” הינו מיזם חברתי פורץ דרך, שמטרתו לייצר קהילות מוגנות של אמהות ברחבי הארץ, שילמדו כיצד להיות קשובות, ומה הכלים בהם יכולות.ים לאתר ולזהות פגיעה מינית בילדים בזמן אמת.

במסגרת המיזם , האמהות יקבלו ליווי והנחיה מנשות מקצוע בנושא פגיעה מינית בילדים באמצעות מפגשים חברתיים-לימודיים חודשיים, בהם יוקנו להן כלים להורות קשובה, סימנים נפוצים ותסמונות של פגיעה מינית בקרב ילדים, וכן ליווי וסיוע אישי וצמוד בכל ההליך במידה ומתגלה פגיעה.
כל זאת בכדי להעלות את המודעות לנושא ולסייע באיתור, דיווח וטיפול מוקדם במקרים של פגיעה מינית בילדים. במסגרת מיזם אמהות לומדות לזהות, ייווצר מרחב מוגן שיאפשר שיח פתוח של האימהות. אימהות יהיו ערניות יותר לאפשרות של פגיעה ולא ידחיקו או יחששו לעסוק בזה. כל אמא תדע לזהות וחיים שלמים של ילד ישתנו!

עו”ד אפי פדידה מהיישוב אבטליון במשגב מקימת המיזם

מקימת המיזם, עו”ד פדידה, יזמית ופעילה חברתית אשר ייסדה את עמותת “כל הנשים” שהינה תנועה חברתית ששמה לה למטרה לקדם נושאים הקשורים בזכויות נשים, קידומן והעצמתן. בתנועה פעילות נשים מכל המגזרים ומכל ההשקפות הפוליטיות והפעילות בה הינה בהתנדבות מלאה.

אפי איך נולד המיזם ולמה

המיזם אמהות לומדות לזהות נולד בעקבות שנת לימודים שלי בתוכנית למנהיגות חברתית של קרן מנדל.

הרעיון להקמת המיזם נובע מתוך המחקר שעשיתי בתחום של פגיעה מינית בילדים שגיליתי שרק שישה אחוז מהמקרים מדווחים ומתוך אותם שישה אחוז 80% מדווחים רק אחרי עשור, זאת אומרת שמסתובבים הרבה מאוד ילדים פגועים שלא מטופלים. ניסיתי להבין למה לוקח עשור או יותר עד שהם מדווחים והמסקנה שלי הייתה שהאמהות לא יודעות לזהות שהילדים נפגעו בפגיעה מינית.

ויש עוד בעיה הבעיה היא שגם אמהות הרבה פעמים מדחיקות ולא רוצות לדעת שהילדים נפגעו כי זה משהו שאנחנו פשוט לא מצליחות לדמיין שמשהו כזה יקרה לילדים שלנו ולכן הרעיון להקים קהילות של אמהות ברחבי הארץ לקחת נשות מקצוע מיישובים ברחבי הארץ ולהעביר אותן הכשרה מיוחדת שבניתי יחד עם אירגון שנקרא “סירות הצלה” שהם בנו לי את ההכשרה הזאת.

צוות קידום קמפיין המיזם: אפרת שפוקר, דגנית בר, אפי פדידה, שחף בן שלום, אורי אבירם צילום יקיר ברבי

נשות המקצוע מהיישוב/מהעיר יעברו הכשרה מיוחדת שבה הם למדו גם להקים את הקהילה של אמהות לומדות לזהות בשיתוף פעולה עם הרשות ועם הגורמים ברשות הרווחה ועובדי הרשות היועצת לקידום מעמד האישה וגם להעביר את המפגשים עצמם עם התכנים של אמהות לומדות לזהות וגם במידה ואמא מגיעה למפגש ויש חשד שהיא חוששת שהילד שלה החווה איזושהי פגיעה מינית אז הן גם מוכשרות ללוות את האמא הזאת בשלבים של הגילוי של הדיווח של הטיפול ובעצם לוקחות אותה יד ביד ועוזרות לה לעשות את התהליך הזה מול הרשויות והגורמים המטפלים שזה תהליך שהוא לא פשוט. ככה יש להן תמיכה רגשית מתוך הקהילה ואנחנו גם מנגישות את המידע של איך מטפלים איך מדווחים כל האפשרויות שעומדות בפני ההורים לדווח ולטפל .

הסמל של המיזם הוא משקפי לבבות ורודים והרעיון מאחורי המשקפיים הוא שאנחנו כאמהות מסתכלות על הילדים שלנו בעיניים אוהבות ועם משקפיים ורודות וחושבות רוב הזמן שהכל בסדר. המיזם בעצם מאפשר לאמהות להסיר את המשקפיים הורודות לכמה דקות להסתכל על מה שקורה ללמוד הורות קשובה ללמוד את הסימנים של הזיהוי לדעת איך לדבר עם הילדים ולדובב אותם כדי בעצם לזהות כמה שיותר קרוב לזמן אמת במידה ויש מקרה של פגיעה בילד במידה ולא אז להחזיר את המשקפיים הורודות לעיניים והכל טוב אפשר להמשיך כרגיל .

לצורך הקמפיין הרבה מאוד אנשי ידוענים וקבוצות כדורגל וכדורסל התגייסו כדי לעזור לנו לקדם את המיזם גם דנה ברגר שיתפה את המידע אצלה בסטורי וגם ליהיא לפיד מאוד תומכת במיזם הסטנדאפיסטית רויטל ויטלזון הצטלמה עם המשקפיים וקבוצת הכדורגל עירוני איתוראן קרית שמונה והפועל חיפה והשופטים במשחק שהתקיים בקרית שמונה ב 1.1.22 עלו כולם למגרש עם המשקפיים וחולצות של המיזם והכריזו בכריזה על המיזם והסבירו עליו וזה שודר גם בערוץ הספורט וגם קבוצת הכדורסל של עירוני גשם נהריה הצטלמו עם המשקפיים ועם החולצות ועלו למגרש למשחק שלהם עם החולצות והמשקפיים ואנחנו בעצם קוראים לכמה שיותר אנשים לתרום למיזם כדי לעזור לנו לגייס את הכסף הדרוש כדי להקים את הקהילות של האמהות ברחבי הארץ .

הקמפיין היה בשיתוף פעולה עם ארגון של עצמאית ארגון נטוורקינג של בעלות עסקים שבעצם הרבה מאוד נשות עסקים תרמו פרסים להגרלה של שהתקיימה בין התורמים למיזם וגם עם ארגון ביזקו שגם הם תרמו פרסים ותמכו במיזם.

קבוצת כדורסל עירוני נהריה צילום גלית ליאור גרוסר

עו”ד פדידה: “מיד עם תום הקמפיין נתחיל בתהליך הכשרה של 10 מובילות קהילה ברחבי הארץ. בשיתוף עם הרשויות והגורמים המטפלים. המובילות תבנינה את הקהילות וינחו מעגלי נשים ומפגשים בהם יתנו כלים להורות קשובה, זיהוי סימנים ומידע על הליך הדיווח והטיפול. בנוסף יוכשרו מלוות ותומכות בקהילה שיתמכו באימהות שזיהו חשד לפגיעה בכל התהליך מול הגורמים השונים”.

קמפיין#פיקסלתי הצלתי –
איך זה עובד

לצורך גיוס תקציב לקיום התכנית, יצאה העמותה בקמפיין “פיקסלתי הצלתי” קמפיין התרמה נושא פרסים הפועל בצורה מקורית ושונה ממה שהכרנו עד כה בקמפיין גיוס המונים, פדידה מסבירה: “במקרה הזה כל תורם בעצם ירכוש פיקסלים מתמונה גדולה בעלות של שקל אחד לכל פיקסל. כמות הפיקסלים המינימלית ההתחלתית עומדת על 18 שקלים. בתום התרומה תבנה התמונה מכל קוביות הפיקסלים שנרכשו, הרוכשים כמות גדולה של פיקסלים יוכלו להעלות לתמונה גם לוגו או תמונה, הפיקסלים בתמונה יעודכנו כל 24 שעות. בנוסף, כל הרוכש פיקסלים נכנס להגרלה נושאת פרסים אטרקטיביים במיוחד, מתרומתם של בעלי ובעלות עסקים שהתגייסו למיזם ובשיתוף עם ארגון עצמאית, קהילת נטוורקינג הנשית הגדולה בארץ .

נרתמים ותורמים

קבוצות כדורגל וכדורסל רבות נרתמו לנושא בין אם בתרומה, ובין אם פעילויות מטעמן כדי להעלות את המודעות וזאת באמצעות הרכבת סימן ההיכר של המיזם – הרכבת המשקפיים הוורודות המהוות את הלוגו של המיזם.

המסר של אפי

בזכותך ניצור מרחב מוגן שיאפשר שיח פתוח של האמהות. בזכותך- אמהות יהיו ערניות יותר לאפשרות של פגיעה ולא ידחיקו או יחששו לעסוק בזה. בזכותך- עוד אמא תדע לזהות וחיים שלמים של ילד ישתנו! ניתן לתרום כאן:
direct.tranzila.com/allwomen

חפשו בפייסבוק: אמהות לומדות לזהות #פיקסלתי הצלתי , העברת תרומה לחשבון ע”ש כל הנשים ע”ר בנק מזרחי טפחות סניף 513 כרמיאל 278705. בביט: 0523772228

עליזה רוזן הברמן

Read Previous

גל קור מתקרב קראו בעיון פעלו בהתאם

Read Next

חניון המשאיות בכניסה המערבית יימסר לניהול חברה חיצונית

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר.

נגישות