שירתו של שמואל כהן

בבואת-הנפש היא שירתו של שמואל כהן, כשאות ועוד אות – חוברות למילה,
מילה ועוד מילה – יוצרות שירה גלויה, שיר ועוד שיר – משלימים את פאזל חייו

אני רומנטיקן בנשמה אוהב לכתוב שירים וסיפורים על אהבה. מחפש את השקט והשלווה ורק לעשות טוב.

אני מסתכל בגעגוע על עברי בסיפוק גדול כי אני יודע שהגשמתי הרבה מהחלומות שלי בעיקר להישאר רלוונטי לתלמידי, למשפחתי ובכלל לחברה, ולהרגיש כל יום מחדש שאני אדם משמעותי לעצמי לכל האחרים.

אני החייל, הסטודנט, המורה, הבעל, האבא והסבא שנמצאים עכשיו בתוך ליבי והם ביחד ההשראה שלי לכתיבת השירים והסיפורים.

כך מתחיל סיפורו של שמוליק כהן המוכר לכרמיאלים הצעירים והיותר מבוגרים כמורה המקצועי במגמת מכונות, לאחר מכן מרכז המגמה, מחנך כיתה בבית הספר התיכון הורוביץ, אשר השיק ביום חמישי שעבר את ספר שיריו הראשון.

“פסיפס חיי” ספר שיריו הראשון שרואה אור הושק בביתה של הסופרת גלי צבי ויס, שגם הייתה המנטורית והמדריכה בסדנת כתיבת השירה בה נטל חלק במרוצת השנה האחרונה.

חגיגת ההשקה של הספר הפכה לחגיגה כפולה כשבני משפחתו החליטו לציין בה גם את חגיגות יום ההולדת שאמורות היו להתקיים שלושה ימים לאחר מכן ביום ראשון ה-10.10, באותו יום ציין כהן את כניסתו לעשור השמיני לחייו, 70 עגול.

לכבוד המספר העגול והמרשים הפתיעו בני המשפחה עם תכנית אמנותית בכיכובה של הזמרת והשחקנית חני נחמיאס, ששילבה שירי ארץ ישראל, שירי לדינו, שפת הוריו של שמואל, ושירי ילדים, כששמואל וחוה הצטרפו.

לאחר ברכות מרגשות שנשאה אשתו חוה ובנותיו מאיה וענבל הגיעה הפתעה נוספת שהכינה לו משפחתו – מצגת מרגשת ובה סקירת תולדות חייו מילדות בקריית ים עד עתה, לצד ברכות מחתן פרס ישראל יהורם גאון שהזמין את שמואל להיות אורח הכבוד באחת מהופעותיו, וזה לא הכל גם כלת פרס ישראל השחקנית ליא קניג הציעה לו לכתוב מחזה עבורה.

בתום שרשרת ההפתעות ארחה גלי את שמואל ב”סלון ספרותי”, מעין ראיון קצר בו סיפר לכולם על מקורות ההשראה של שיריו, על תחומי העניין שלו ועל האהבות שלו.

תמונות חיים

שמואל כהן, נשוי לחוה, להם שתי בנות מאיה וענבל, שני נכדים עומר ונועם והחתן תום. מזה כ-45 שנים עוסק בהוראה, תחילה בבית ספר אורט הורוביץ בכרמיאל במשך 31 שנים וב 14 השנים האחרונות בבית ספר התיכון על שם אנה פרנק שבקיבוץ סאסא. לכרמיאל הגיע בשנת 1978. את שירותו הצבאי עשה כלוחם ביחידת נ.מ, שירות שכלל השתתפות במלחמת יום הכיפורים.

שמוליק משתף אותנו באשר לעבודתו: “הייתי מורה 31 שנים בבית ספר אורט הורוביץ, מורה מקצועי במגמת מכונות, לאחר מכן מרכז המגמה, מחנך כיתה והמנהל הטכני של בית הספר שבמסגרת התפקיד הייתי אחראי על המגמות הטכנולוגיות של בית הספר: מכונות, אלקטרוניקה, מחשבים ואומנות.

עם פרשתי לגמלאות מבית ספר אורט הורוביץ התחלתי ללמד בבית ספר ע״ש אנה פרנק בקיבוץ סאסא שם אני מרכז המגמה עד עצם היום הזה.

העברתי במשך השנים השתלמויות מורים בנושאים הקשורים למגמה. במשך 13 שנים עבדתי גם בארגון קדימה מדע מיסודו של אורט העולמי שעסקה בהעצמת החינוך הטכנולוגי בבתי הספר בפריפריה בצפון ובדרום.

השתתפתי בכתיבת ספר לימוד למגמה והכנתי חומרי לימוד רבים שמורי המגמה משתמשים בהם עד היום. במשך שנים הייתי בין מחברי בחינות בגרות של המגמה כמו כן אני מנחה פרויקטי גמר במגמה בבית הספר ובוחן פרויקטים בבתי ספר אחרים”.

איך מורה מקצועי למכונות מגיע דווקא לכתיבת שירה מהנושאים היותר ליריים ורומנטיים?

“בצעירותי כבר אהבתי ספרות בעיקר שירה, למרות שלמדתי בתיכון במגמה ראלית כתבתי שירים אותם שמרתי במחברת מיוחדת שהייתה מונחת כל השנים בספרייה שלי.

שנים רבות לא כתבתי, הייתי עסוק בעשייה החינוכית שלי. עם גילוי המחברת חזרתי לכתוב, ושהצטרפתי לסדנת כתיבה יוצרת אצל הסופרת גלי צבי וייס גיליתי את המוזה וחזרתי לכתוב.”

כמה שירים הספקת עד כה לכתוב?

עד היום כתבתי כבר 566 יצירות ועוד היד נטויה.

האם אתה כותב גם פרוזה?

“אני כותב סיפורים קצרים מתוך זיכרונותיי, הסיפורים הם סיפורי חיים בהם אני נטלתי חלק למרות שבאחדים מן הסיפורים אני משתמש בשמות בדויים. יש גם סיפורים שהם פרי דימיוני. חלק מהסיפורים פרסמתי בפייסבוק והתגובות על הסיפורים טובות מאד”.

מה הביא אותך להחלטה להוציא ספר שירים?

“כאשר מספר השירים הלך וגדל התייעצתי עם הסופרת גלי צבי ויס שהיא גם בעלת הוצאה לאור, באשר לאפשרות, להוציא לאור ספר ובו חלק מהשירים.

משהמליצה לעשות כן, נטלה על עצמה גם את מלאכת עריכת הספר ועד למעמד השקת הספר בחצר ביתה”.

האם ספר נוסף בדרך, שירים או פרוזה?

“יש כוונות להוציא ספר משולב של שירים וסיפורים. אני מניח שזה יקרה מתי שהוא. לפי שעה הכל מפורסם באתר דרך המילים השייך לסופרת גלי צבי ויס.

גלי צבי ויס על שמואל כהן, על שירתו וכתיבתו

בבואת-הנפש היא שירתו של שמואל כהן. כשאות ועוד אות – חוברות למילה. מילה ועוד מילה – יוצרות שירה גלויה. שיר ועוד שיר – משלימים את פאזל חייו. כך מתחילה הסופרת צבי ויס את תאורה על כהן.

בהמשך היא משתפת: “את שמואל כהן הכרתי לפני כחמש שנים באתר הכתיבה שלי ‘דרך המילים’, הוא הפציע כשמש מאירה בשמי האתר שלנו המונה 10,000 איש והוא הגדול ביותר באינטרנט כיום.

למעשה, הוא האתר הפרטי לכתיבה-היחיד ששרד אחרי עידן הפייסבוק. מבין 20 היצירות המועלות מדי יום לאתר-שמואל בלט מיד, האיר בשיריו האנושיים, וחדר ללב כל הכותבים”.

צבי ויס מפרטת על העבודה: “אך עד מהרה הוא ביקש להשתתף בסדנא שאני מעבירה לכתיבה יוצרת. כתיבת פרוזה. מדי שבוע הגיע לסדנא מכרמיאל עד הרצליה.

גם בקרב חברי הקבוצה התחבב במהרה וחדר ללב כולם. זאת בזכות האנושיות שלו בראש ובראשונה, החוכמה שלו, והיחס הרציני לכל דבר ששמואל עוסק בו”. היא מסכמת את דבריה המדברים בעד עצמם: “ שמואל הוא אדם קרוב, ידיד קרוב, חבר, חבר שכל אחד היה רוצה לעצמו. נעים הליכות, תרבותי, ובעל ראייה עמוקה לחיים. אותם מסרים אנושיים משמעותיים- ששיריו מעבירים לקורא.

ואצלו מילים כגון: אחווה, סובלנות, וקבלת הזולת: אינן סיסמאות גרידא, אלא אבני-דרך בחייו אותן הוא מיישם בחיי היומיום. ניתן לראות זאת בבירור-באיש החינוך שהוא, מחנך ומורה העושה עבודתו עם שליחות. דבר נדיר בימינו וראוי להערכה עד אין קץ. שמואל בלט (ובולט) ביכולת הניתוח שלו, ומשמש לנו מגדלור המאיר נקודות שחלקנו לא שם לב אליהם אפילו במהלך הקריאה. הניתוח שלו הינו עמוקה, עם הבנה רגישה מאוד לנפש האדם.

עונג לקריאה הוא ספר שיריו ‘פסיפס חיי’-שכל אחד יכול לקחת ממנו דבר מה לחייו, לאמץ לעצמו התייחסות חיובית לחיים, לאדם-כזו הבאה לידי ביטוי בשיריו המרגשים של שמואל כהן.

פרולוג

לסיכום אני מבקשת משמוליק לספר לנו מעט על עצמו והוא עושה זאת בענווה ורגישות האופייניות לו: “אני אותו נער שנולד בעיירת העולים קריית ים שהיום היא עיר בישראל. נער שאהב כל חייו לקרוא לכתוב וללמד את תלמידיו לאהוב ללמוד.

אני רומנטיקן בנשמה אוהב לכתוב שירים וסיפורים על אהבה. מחפש את השקט והשלווה ורק לעשות טוב.

מסתכל בגעגוע על עברי בסיפוק גדול כי אני יודע שהגשמתי הרבה מהחלומות שלי בעיקר להישאר רלוונטי לתלמידי, למשפחתי ובכלל לחברה, ולהרגיש כל יום מחדש שאני אדם משמעותי לעצמי לכל האחרים.

אני החייל, הסטודנט, המורה, הבעל, האבא והסבא שנמצאים עכשיו בתוך ליבי והם ביחד ההשראה שלי לכתיבת השירים והסיפורים.

סיפוריו הקצרים של שמוליק כהן יפורסמו מעת לעת גם בעיתוננו קול כרמיאל והגליל במדורו הקבוע וכן באתר הגליל.נט.

ניתן לרכוש את הספר באמצעות העורכת והמוציאה לאור גלי צבי ויס בטלפון:
050-780092

עליזה רוזן הברמן

Read Previous

חשד להעלמת הכנסות ממטבעות וירטואליים הובילה לחשיפת פעילות עסקית בהיקף של מיליוני יורו בחברה שפעלה בגיברלטר

Read Next

“גבר אמיתי לא מרים יד על נשים”

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר.

נגישות