המשפחה המתעמלת

גנית עמית שלו צילום ניל מרסר

אליפויות ישראל לנשים בהתעמלות מכשירים נקראת החל מהשנה “אגנס קלטי” הזדמנות מצוינת לציין את הקשר המשפחתי של המתעמלת האגדית לכרמיאל ולמשפחתה במקום שגם עיסוקה ספורטיבי

לכבוד יום הולדתה ה-100 של כלת פרס ישראל והמתעמלת האולימפית היהודייה המעוטרת בכל הזמנים, הוחלט באיגוד ההתעמלות בישראל כי מעתה התחרויות יישאו את שמה: “מרגישה כבוד רב ושמחה לדעת שעבודתי נושאת פרי וזוכה להערכה בישראל” היא אומרת. מה שלא כל כך מוכר הוא הקשר של קלטי לכרמיאל.

אליפויות ישראל לנשים בהתעמלות מכשירים, שמארגן איגוד ההתעמלות בישראל, תשאנה החל מהשנה את שמה של אגנס קלטי, המתעמלת האולימפית היהודייה המעוטרת ביותר בכל הזמנים, כלת פרס ישראל לספורט וחינוך גופני לשנת 2017 שחגגה ב-9.1.21 את יום הולדתה ה-100.

אגנס קלטי, זוכת עשר מדליות אולימפיות בהתעמלות מכשירים, היא אישה יחידה במינה, עוצמתית, מבריקה ופורצת דרך. היא נבחרה להיכל התהילה העולמי של ענף ההתעמלות, ומהווה דמות לחיקוי בקרב תלמידותיה בארץ ובעולם. קלטי מוערכת מאוד בקהילות הספורט העולמי לדורותיו ונחשבת לאחת המתעמלות הגדולות בהיסטוריה של ענף התעמלות מכשירים”.

המשפחה בכרמיאל

אגנס קלטי נחשבת לאגדה בעולם ההתעמלות. הספורטאית המעוטרת שקיבלה את פרס ישראל בגיל 96, הותירה אחריה בכרמיאל מורשת של משפחה ספורטיבית במיוחד. גנית עמית שלו קרובת משפחתה שמפעילה סטודיו מצליח בעיר: “כנראה שזה עובר בגנים”.

משפחת שלו היא אחת מהמשפחות המייסדות של העיר כרמיאל. בניה , לביאה שלו מי שהייתה במשך שלושים שנה דוברת עיריית כרמיאל, הבן רון שלו מי שניהל מספר חברות הייטק , נשוי לנורית לבית בן דוד, גם כן משפחה ממייסדי העיר. נורית שלו היא אחייניתה של אגנס קלטי. גנית היא בתם הבכורה של נורית ורון.

ב-1957 הגיעה קלטי לישראל, למשחקי המכביה החמישית, והחליטה להישאר בארץ. בישראל עבדה במכון וינגייט מאחר ולמדה חינוך גופני בהונגריה, בנוסף שימשה כמאמנת נבחרת המתעמלות של ישראל.

אחרי שעלתה לישראל נישאה בשנית בשנת 1959 לרוברט בירו (Bíró Robert), מורה לחינוך גופני יליד הונגריה אף הוא שעיברת את שמו לראובן שופט, לזוג נולדו שני בנים.

הקרבה המשפחתית נולדה בזכות העובדה שנורית שלו היא אחייניתו של רוברט בירו, רובי כפי שהמשפחה מכנה אותו הוא אח של אביה זאב בן דוד, אבל מבחינתה של נורית, קשר דם או לא אגנס היא חלק מהמשפחה מהרגע הראשון שהגיעה.

נורית: “בשנות ה-60 המוקדמות היא נכנסה לחיינו, שניהם דיברו הונגרית, ועם השנים למדו עברית. נולדו להם שני בנים בני הדודים שלי דני ורפי”.

על הקשר המשפחתי החם וההדוק של קלטי עם משפחתה בכרמיאל משתפת: “היינו לה משפחה כאן בארץ.

נורית שלו עם דודתה אגנס קלטי , צילום פרטי

היו מפגשים נעימים עם זיכרונות של המשפחה שכללו את אבא שלי זאב בן דוד, מראשוני העיר, אמא שלי אופירה, אחותי הדס ואני עם רובי בירו, בני הדודים ואמא של שניהם. אגנס ורובי גרו בהרצליה, אנחנו בצפון. היינו נפגשים רבות גם אחרי שהדוד שלי נפטר, נשמר קשר הדוק”.

בשנים האחרונות קלטי מחלקת את זמנה בין בודפשט לישראל ללא קשר לגילה, המתקדם. בהונגריה קיבלה כל השנים כבוד מלכים, טקסים פרסים ועוד.

דור ההמשך – התפוח לא נפל רחוק מהעץ

גנית עמית שלו היא בתם הבכורה של נורית ורון, עניין הספורט היה תמיד אצלה. בנוסף נישאה לאיתי מורה לחינוך גופני בעל תואר שני, אותו הכירה בלימודיהם במכון ווינגייט.

על אגנס קלטי, דודתה של אמה היא משתפת: “כאשר למדתי בווינגייט לימודי תואר ראשון בחינוך גופני הבנתי את חשיבות ההישגים של אגנס קלטי, המאמנות אצלן למדתי במכללה היו תלמידות שלה והייתה לה שם מורשת ארוכת שנים, בתקופה ההיא למדתי להעריך את הדרך שהיא עשתה כמתעמלת וכפורצת דרך בתחום ההתעמלות בארץ”.
גנית, יזמת בעצמה, הקימה מקום ייחודי “הסטודיו של גנית” בו היא יישמה את מה שלמדה ושיטות שפיתחה עם הזמן.

עם פרוץ מגפת הקורונה הסטודיו נסגר לחודשיים, “הפעלתי אימוני אונליין בפייסבוק ושמרתי על קשר אישי עם כל הלקוחות לאורך כל התקופה. כעבור חודשיים חזרנו לפעילות, לשמחתי רוב המתאמנות חזרו, למעט כאלה הנמצאות בקבוצות סיכון שחששו, כמובן שביצעתי התאמות, לתו הסגול, הקבוצות קטנות יותר. אחרי כחודש, של פעילות שוב הממשלה החליטה לסגור לשבוע אותנו ואת חדרי הכושר.”

היום אחרי שסגרה את הסטודיו בעקבות הקשיים בתקופת הסגרים והמגבלות היא ממשיכה להעניק את הידע והחוויה של האימונים אך במתכונת אחרת.

גנית: “לאחר תקופה של כחצי שנה שהסטודיו היה סגור בשל מגבלות הקורונה, קיבלתי החלטה לסגור את הסטודיו.

מבחינה כלכלית לא הייתה אפשרות להמשיך להפעיל את המקום. כיום אני מאמנת בחצר ביתי בכמון ובכרמיאל מלמדת פילאטיס בסטודיו טבסקו”.

עליזה רוזן הברמן

Read Previous

שמענו ש….

Read Next

הצלחה ראשונה לח”כ ענבר בזק בשבוע הראשון לתפקיד

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר.

נגישות